söndag 11 maj 2008

Bruksridning


Kom te stallet i morse vid niotiden och möttes av en sovande Lynette. Hon va inte alls lika pepp som jag på att åka å träna! Höll på ca fem minuter med att få upp henne från viloläge ;) Transporten ja.... Bortvägen gick väl lagom... Hon klev inte på av fri vilja direkt. Kvande fick agera äcklig gubbe så efter lite övertalning så klev hon in. Spännde fast henne inne i finkan, slet sej lös lika fort, men då va baklämmen på och luckan uppe, så de va ju lungt. Satte fast henne med ett grimskaft istället, vilket hon oxå slitit av när jag skullle lasta av... Men ut gick hon fint.


Red banan, gick över förväntan! Hon va rätt stirrig, har ju inte lämnat gården på två år, så jag va nöjd.


Sen skulle vi ju hem oxå. De ville inte Lynette. Hon totalnonchade mej, tittade på allt annat, klev på lämmen, surade å klev av. Höll väl på så ett tag, tills jag bad Maddis om hjälp. Hon frågade om hon fick göra på sitt sätt vilket hon fick. Både hon och jag (samt alla andra som såg på) höll med oss då vi inte såg minsta rädsla hon Lynette. Hon ville bara inte kliva på. Hon stog ju på lämmen å nästan gäspade! Så Maddis fick ta över.


Hej och hå! Linan runt bommen, Bi höll, två karlar bakom med lina. Lynette förbannad, insåg rätt fort att de va bättre att ge upp, så hon va inne på ett par sekunder. Det va en mindre glad, men dock lungn Lynette som stog i släpet när vi va klar.

Inga kommentarer: