måndag 23 november 2009

Föräldrapenning

Jag fattar som vanligt väldigt lite. Om jag väljer att ta ut full fp i 240 dagar (mina dagar) så får jag bara vara hemma till i augusti. Dessutom är den fulla ersättningen snarare hälften av min vanliga inkomst i stället för 80 %. Det märks att vi lever på OB. Så det finns ingen möjlighet att ta ut halva eller tre fjärdedels dagar, så hamnar jag på ca 8000 i månaden, och det suger. Jag tror jag skjuter lite på problemet och tar det en annan dag. Det är bättre.

Här hemma har saker och ting blivit ganska annorlunda sedan Båffen försvann. Jag går inte längre på promenader, även om det förmodligen skulle vara trevligare nu utan Lobo. Katterna lever loppan, sover på golven mm. Jag får lugn och ro, ingen pipande, gnällande, kattjagande hund som tar min energi längre. Och jag slipper torka spya. Just nu känns det najs. Men tidigare idag tog jag mig i kragen och städade bort Lobos grejjer. Det gjorde ont. Jag grät en skvätt, gjorde färdigt och gick därifrån. Nu måste bara allt ner i förrådet. Men det får nog Gustav fixa.

Jag börjar se fram emot flytten riktigt mycket nu. Inte för att jag kommer att göra så mycket nytta den 1 Februari, med 15 dagar kvar till beräknad förlossning. Jag får vakta twinsen kanske, och koka kaffe till de som bär. Jag hoppas bebis inte vill komma tidigt. Nu har vi som tur är denna lägenhet kvar till 1 Mars, så det inte skiter sig fullkomligt om bebis skulle vara tidig.

Nu måste jag vika tvätt, för jag lovade faktiskt Gustav att det skulle vara fixat tills han kom hem. Det måste vara det tråkigaste som finns. Jag städar hellre toan.

1 kommentar:

Hanna sa...

Svar:
Taaack :D
Han kan va så schnygg ibland ^^